27/04/2024

گزارش «فایننشال تایمز» از «مذاکرات محرمانه» ایران و آمریکا برای توقف حملات حوثی‌ها

به گزارش «فایننشال تایمز» این مذاکرات غیرمستقیم در ماه ژانویه در عمان انجام شد و طی آن واشینگتن نگرانی‌های خود را در مورد برنامه هسته‌ای در حال توسعه ایران مطرح کرد

در حالی که حملات شبه‌نظامیان حوثی در دریای سرخ که تاکنون به 15 کشتی تجاری آسیب وارد کرده و حملات آمریکا به مواضع این گروه در یمن همچنان ادامه دارد.

منابع آگاه به نقل از مقامات آمریکایی و ایرانی خبر دادند که واشینگتن در سال جاری مذاکرات محرمانه‌ای با ایران انجام داده تا تهران را متقاعد کند که از نفوذ خود بر حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات این گروه به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

به گزارش «فایننشال تایمز» این مذاکرات غیرمستقیم در ماه ژانویه در عمان انجام شد و طی آن واشینگتن نگرانی‌های خود را در مورد برنامه هسته‌ای در حال توسعه ایران مطرح کرد.

به گفته این روزنامه، مذاکراتی که برگزار شد، اولین مذاکرات بین تهران و واشینگتن در ده ماه گذشته بود.

برت مک گورک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه و آبرام پیلی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، ریاست هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی را بر عهده داشتند.

درحالی که علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای تهران، نماینده جمهوری اسلامی در این گفت‌وگوها بود.

این منابع گفتند که مقامات عمانی پیام‌های بین نمایندگان ایران و آمریکا را منتقل کرده و مذاکره‌کنندگان دو طرف مستقیماً گفت‌وگو نکردند.

این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که چگونه دولت بایدن برای آرام کردن موج اقدامات خصمانه که با شروع جنگ اسرائیل و حماس در منطقه آغاز شد، علاوه بر بازدارندگی نظامی از راه‌های دیپلماتیک برای مقابله با حریف خود استفاده می‌کند.

یک مقام آگاه گفت که مقامات آمریکایی ایجاد یک کانال گفتگوی غیرمستقیم با تهران را «راهی برای مذاکره در مورد طیف گسترده‌ای از تهدیدات ناشی از ایران» می‌دانند.

قرار بود دور دوم این مذاکرات با مشارکت مک گورک در ماه فوریه برگزار شود، اما گورک به دلیل مشارکت در تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری و دستیابی به توافق بین اسرائیل و حماس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، به تعویق افتاد.

آخرین مذاکرات اعلام شده بین ایالات متحده و ایران، مذاکرات موسوم به غیر‌مستقیم در ماه مه سال گذشته بود.

از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر و آغاز جنگ در غزه، حزب الله روزانه در مرز لبنان با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش می‌کند.

حوثی‌ها نیز به ده‌ها کشتی از جمله کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا حمله کردند.

شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران نیز ده‌ها موشک و پهپاد را به سوی نیرو و پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه شلیک کردند.

مقامات آمریکایی تهران را متهم کردند که پهپاد، موشک و داده‌های اطلاعاتی در اختیار حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌ها قرار می‌دهد.

ایران حمایت خود از حوثی‌هاکه شمال یمن را کنترل می‌کنند، تأیید می‌کند و حملات آنها به مشتی‌هت را تحت پوشش حمایت از فلسطینیان توجیه می‌کند.

ایران مدعی است که به حوثی‌ها دستور نمی‌دهد و حوثی‌ها مستقل عمل می‌کنند.

به‌رغم حملات متعدد آمریکا و بریتانیا علیه تأسیسات نظامی حوثی‌ها، این گروه به حملات خود در دریای سرخ ادامه می‌دهد.

حوثی‌ها از اوایل اکتبر ماه تاکنون 99 حمله را در دریای سرخ و آب‌های اطراف آن انجام دادند که به 15 کشتی تجاری از جمله چهار کشتی آمریکایی آسیب وارد کرد.

مقامات آمریکایی اذعان دارند که اقدام نظامی به تنهایی برای بازدارندگی حوثی‌ها کافی نخواهد بود و آنها معتقدند که تهران در نهایت نیازمند اعمال فشار بر این گروه خواهد بود تا فعالیت‌های خود را محدود کند.