27/04/2024

اسرائیل پیشنهاد تازه حماس برای آتش‌بس در غزه را رد کرد

اسرائیل جدیدترین پیشنهاد‌های حماس برای برقراری آتش بس در غزه را رد کرده و گفته است که این گروه همچنان خواسته‌های غیرواقعی خود را مطرح می‌کند. حماس دیروز پیشنهاد جدیدی به میانجی‌های مذاکرات آتش‌بس داد و آن را «چشم‌اندازی جامع» توصیف کرد.

به گزارش بی بی سی رسانه‌های اسرائیل پیشنهاد تازه حماس را اتفاق مثبت دانسته بودند، اما دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای رسمی آن را رد کرده است.

در بیانیه نخست‌وزیر اسرائیل، حماس به عدم تمایل برای پیشرفت در مذاکرات متهم شده است.

فشارهای بین‌المللی برای دستیابی به توافقی که شامل آزادی بیشتر گروگان‌ها که در حملات هفتم اکتبر حماس به غزه برده شدند، افزایش یافته است.

رهبر اکثریت سنای آمریکا: نتانیاهو مانع اصلی بر سر راه صلح است

به‌دنبال بالا گرفتن اختلافات میان واشینگتن و تل‌آویو در تازه‌ترین مورد از آن چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده، پنج‌شنبه ۲۴ اسفند، در انتقادات شدیداللحنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را «مانع اصلی صلح» دانست و گفت که او «اغلب تسلیم خواسته‌های افراط‌گرایان شده است.»

شومر، در سخنرانی خود در مجلس سنای آمریکا افزود: «اگر دولت نتانیاهو پس از جنگ غزه به حکمرانی ادامه دهد، آمریکا باید برای دستیابی به صلح همه‌جانبه به‌طور موثرتر تلاش کند.»

رهبر اکثریت سنا، همچنین گفت که اسرائیل برای دستیابی به صلح پایدار با فلسطینی‌ها باید «اصلاحات اساسی» در رویه خود انجام دهد.

شومر، عضو حزب دمکرات، با بیان این که مخالفت اسرائیل با راه حل تشکیل دو کشور یک «اشتباه بزرگ» است، مذاکره‌کنندگان در مناقشه اسرائیل و غزه را به انجام هر کاری که امکان برقراری آتش‌بس، آزادی گروگان‌ها و کمک‌رسانی به غزه را فراهم کند، ترغیب کرد.

این مقام ارشد آمریکا با اشاره به آمار بسیار بالای جان باختگان و مجروحان در غزه گفته که ادامه عملیات نظامی در غزه موجب انزوای اسرائیل و «تبدیل شدن آن به یک قدرت منفور جهانی» شده است.

سفیر اسرائیل در واشینگتن در واکنش به شومر گفت: «مصلحت نیست که یک کشور هم‌پیمان درباره امور داخلی ما اظهارنظر کند».

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون دولت اسرائیل در اشاره به اظهارات انتقادآمیز شومر گفت سخنرانی شومر نشان از این دارد که نتانیاهو در حال از دست دادن بزرگ‌ترین تایید‌کنندگان اسرائیل در آمریکا است.

لاپید افزود که «نتانیاهو زیان بزرگی به تلاش ملی برای پیروزی در جنگ و حفظ امنیت می‌رساند».

در واکنش به این اظهارات انتقادی شومر، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل کشوری مستقل است و سیاست‌های نتانیاهو از حمایت گسترده مردمی برخوردار است.

وزارت خارجه آمریکا درباره اظهارات شومر که در آن خواستار برگزاری انتخابات در اسرائیل شده است، توضیح داد که کنگره و مجلس سنا موسساتی مستقل هستند و این اظهارات شومر است و موضع دولت بایدن را منعکس نمی‌کند.

 آمریکا قطعنامه ی جدیدی را به شورای امنیت می دهد

آسوشیتدپرس خبر داد ایالات متحده پیش نویس نهایی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را اواخر روز پنجشنبه منتشر کرد که از تلاش های بین المللی برای ایجاد “آتش بس فوری و پایدار” در جنگ اسرائیل و حماس به عنوان بخشی از توافق نامه برای آزادی گروگان های اسیر شده در جریان حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر حمایت می کند.

زمانی برای رای گیری پیرامون این قطعنامه تعیین نشده و پیش نویس آن می تواند تغییر کند.

ایالات متحده پیش نویس اولیه را در ۱۹ فوریه ، یک روز قبل از وتوی قطعنامه مورد حمایت اعراب مبنی بر درخواست آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ در نوار غزه منتشر کرد و اعلام کرد در مذاکرات بر سر توافق برای آزادی گروگان ها دخالت خواهد کرد.

این سومین وتوی ایالات متحده در مورد درخواست آتش بس در غزه بود و دولت جو بایدن، را در تضاد با بسیاری از کشورهای جهان از جمله بسیاری از متحدان اسرائیل قرار داد.

مذاکرات دیپلماتیک از زمانی که تلاش ها برای ایجاد آتش بس پیش از آغاز ماه رمضان بدون هیچ توافقی سپری شد، متوقف شده است.

در پیش‌نویس جدید آمده است: از تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس فوری و پایدار به‌عنوان بخشی از توافقی که گروگان‌ها را آزاد می‌کند، حمایت می‌کند و زمینه را برای صلح پایدارتر برای کاهش درد و رنج بشردوستانه فراهم می‌کند». در این پیش نویس «آتش بس موقت» به آتش بس «پایدار» تبدیل شده است.

پیش‌نویس نهایی «هر گونه جابجایی اجباری غیرنظامیان در غزه را که نقض قوانین بین‌المللی است، رد می‌کند».

پیش‌نویس ایالات متحده از همه طرف‌ها می‌خواهد که قوانین بین‌المللی را که مستلزم حفاظت از غیرنظامیان و «امکان غیرنظامی» که شامل بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌ها می‌شود، رعایت کنند. این پیش نویس همچنین نگرانی عمیق شورا را در مورد تهدید قحطی و بیماری های همه گیر ناشی از درگیری که در حال حاضر مردم غیرنظامی غزه با آن مواجه هستند و سطوح ” فاجعه بار” گرسنگی را بیان می کند.

محمود عباس مشاور خود را بعنوان نخست وزیر تشکیلات فلسطینی منصوب کرد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در کرانه باختری رود اردن، محمد مصطفی را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب کرده است.

آقای مصطفی، اقتصاددان و تحصیل کرده در ایالات متحده و یکی از مقامات ارشد سابق بانک جهانی و مشاور قدیمی محمود عباس است.

محمد اشتیه در هفتم اسفند از این سمت استعفا داد و در بیانیه‌ای خطاب به کابینه نوشته است که او در پی «تحولات مربوط به تجاوز به نوار غزه و تشدید تنش در کرانه باختری و بیت‌المقدس» استعفا می‌دهد.

عباس از سوی ایالات متحده آمریکا تحت فشار بود تا دست به اصلاحاتی در تشکیلات خودگردان بزند تا بتواند پس از پایان جنگ اسرائیل و حماس، غزه را اداره کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ماه گذشته چشم‌اندازی از نحوه اداره غزه پس از جنگ داد و در آن هیچ اشاره‌ای به نقش تشکیلات خودگردان نداشت.