27/04/2024

۶۰ مهاجر دیگر در آب های ایتالیا جان باختند

در پی سرگردانی و نقص فنی یک کشتی،‌ دست‌کم ۶۰ پناهجو که قصد داشتند از لیبی خود را به اروپا برسانند،‌ کشته شدند.

این گروه از پناهجویان چندین روز در دریا سرگردان بودند.

به گزارش بی بی سی بازماندگان می‌گویند که سه روز پس از حرکت آنها، موتور کشتی در میان آب‌های مدیترانه از کار افتاد و آنها بدون آب و غذا روی دریا سرگردان شدند.

۲۵ نفر از سرنشینان این کشتی به وسیله گروه‌های بشردوستانه که در سواحل کشورهایی چون ایتالیا و یونان فعالیت می‌کنند، نجات یافته شدند.

دو نفر که بیهوش به سواحل سیسیل افتاده بودند،‌ به وسیله ماموران مرزبانی و امداد ایتالیا به بیمارستان منتقل شدند.

طی سال گذشته میلادی،‌ بیش از ۲۵۰۰ پناهجو که قصد رسیدن به اروپا را داشتند هنگام عبور از دریای مدیترانه جان باخته‌اند.

انجمن امدادگر خیریه اس‌او‌اس مدیترانه (SOS Méditerranée) می‌گوید یک تیم امدادی انجمن واکینگ‌های دریا (the Ocean Viking) یک قایق پلاستیکی بادشده را که جمعه گذشته سفر خود را شروع کرده بود با دوربین‌های شکاری در روز چهارشنبه روی آب رصد کرد و با هماهنگی گارد ساحلی ایتالیا یک عملیات کمک‌رسانی را ترتیب داد.

این انجمن امدادرسان خیریه می‌گوید نجات یافتگان به لحاظ جسمی و سلامت در وضعیت «بسیار نحیفی» پیدا شدند و همگی اکنون تحت مراقبت‌های پزشکی هستند.

این قایق باد شده (دینگی) که به مقصد بند آنکونا ایتالیا به آب زده بود در فاصله چهار روز مانده به ساحل دچار مشکل فنی شد و درخواست امداد از یک بندر نزدیک‌تر کرد.

یکی از بازماندگان به انجمن اس‌او‌اس مدیترانه گفته: «سرنشینان دینگی بعد از حدود یک هفته سرگردانی در دریا، وحشت زده و مضطرب شده بودند و خیلی زود آب آشامیدنی و آذوقه‌شان تمام شد».

«سرنشینان در طول راه یکی پس از دیگری جان می‌دادند. من مردی را دیدم که همسر و کودک یک سال و نیمه‌اش را از دست داد. فرزند آنها همان روز اول سرگردانی جان باخت. مادرش هم چهار روز بعد. آنها سنگالی بودند و دو سالی بود که در لیبی مانده بودند».

سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) که یکی از ارگان‌های سازمان ملل متحد است سال گذشته میلادی – ۲۰۲۳ – را مرگبارترین سال برای مهاجران از زمان گردآوری داده‌ها که حدود ۱۰ سال است شروع شده، اعلام کرده و گزارش داده که سال گذشته ۸۵۶۵ مهاجر در طول مسیرهای مهاجرت‌شان جان باخته‌اند.

این سازمان با اشاره به آمارهای ثبت شده دو ماه گذشته از سال جدید میلادی – ۲۰۲۴ – گفته امسال هم تا اینجا آمارها ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.