27/04/2024

ورود بیش از ٩٧ هزار مهاجر طی یک سال گذشته به یمن

روز شنبه ۱۶ مارس، دولت یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، به دلیل تداوم درگیری‌ها و بحران‌های انسانی بیش از ٩٧ هزار مهاجر در سال ٢٠٢٣ وارد این کشور شده‌اند و این تعداد بسیار بیشتر از رقم ثبت شده در سال ٢٠٢٢ که به ٧٠ هزار نفر رسیده است، ارزیابی می‌شود.

در بیانیه‌ای که از سوی دولت یمن منتشر شده است، پس از ورود ٩٧ هزار مهاجر در طی سال ٢٠٢٣ به این کشور، وزیر بهداشت یمن با هماهنگ‌کننده‌ی پزشکی سازمان «پزشکان بدون مرز» بلژیک وارد بحث و گفت‌وگو شده‌اند و خواستار مداخلات اجرایی در پرونده مهاجران شد.

وی تأکید کرد که تعداد زیاد مهاجران، جامعه‌ی میزبان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا بر امکانات بهداشتی و خدمات ارائه شده در آنجا فشار وارد می‌کند.

یمن مقصدی برای مهاجران کشورهای شاخ آفریقا به ویژه اتیوپی و سومالی محسوب می‌شود و بسیاری از آن‌ها به دنبال عبور از این کشور در سفری دشوار به سوی کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس به ویژه عربستان هستند.

با وجود جنگی که چند سالی است در یمن در جریان است، آوارگی با واقعیت تلخی مواجه است و بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، سال ٢٠٢٣ شاهد کاهش تعداد آوارگان از این کشور بوده است. براساس آمارهای ارائه شده بیش از ٢١ هزار نفر در این کشور جنگ زده در شش ماه اول سال ٢٠٢٣ برای یافتن سرپناه و امنیت مجبور به ترک خانه‌های خود شد‌ە‌اند.