27/04/2024

شرایط غزه به کابوسی برای مادران و کودکان تبدیل شده است

مردم نوار غزه ١۶٣ روز است که در یک قحطی واقعی به سر می‌برند و در نتیجه آن ده‌ها نفر که بیشتر آنها کودک و نوزاد هستند جان خود را از دست داده  و سطح سوء‌تغذیه حاد روز به روز در حال افزایش است و این پس از از دست دادن اساسی‌ترین نیازهای زندگی یک فاجعه انسانی را رقم زدە است.

در غزه، از هر سه کودک زیر دو سال، یک کودک از سوء‌تغذیه شدید رنج می‌برد. بر اساس آنچه آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)  شنبه ١۶ مارس گزارش داد، با ادامه جنگ و افزایش نرخ سوء‌تغذیه کودکان که به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است، قحطی بە وضوح نمایان است.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر همچنین با بیان اینکه وضعیت انسانی در غزه بسیار فاجعه‌بار است، گفت: غیرنظامیان با سطح بی‌سابقه‌ای از تحقیر، بدبختی و رنج روبه‌رو هستند و وضعیت بهداشت و درمان در آستانه فروپاشی و بیمارستان‌ها با شرایط ناامیدکننده‌ای روبرو هستند.

جنگ بین نیروهای اسرائیلی و حماس در حالی وارد صد و شصت و سومین روز متوالی خود شده است که بمباران و نبرد در تمام مناطق نوار غزه محاصرە شدە،  ادامه دارد.

تلفات جنگ از ٧ اکتبر ٢٠٢٣ به ٣١ هزارو  ۵۵٣ تن و  تعداد مجروحان به ٧٣ هزارو  ۵۴۶ نفر رسیده است، این در حالی است که هزاران نفر هنوز زیر آوار خانه‌های فروریخته هستند، زیرا نیروهای اسرائیلی مانع از امدادرسانی بە آنها می‌شوند.

دیروز برای اولین بار شش  کامیون کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه و شش کامیون بە شمال نوار غزه وارد شدند، در حالی که کامیون منطقه مرکزی از کار افتاده و قادر به رسیدن نبود.

در بمباران تعدادی از خانه‌ها و ساختمان‌ها در شمال نوار غزه، اردوگاه نصیرات و شهر رفح، بیش از ٨٠ تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند. همچنین یک ساختمان هفت طبقه که افراد آواره را در خود جای داده بود، بمباران و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت، در حالی که تعداد افرادی که زیر آوار گیر افتاده بودند هنوز مشخص نیست.

به گفته هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل، علاوە بر بمباران، کودکان از گرسنگی می‌میرند، در حالی که  ١ میلیون ٧٠٠ هزار  آواره از، از دست دادن سرپناه و نیازهای اولیه زندگی رنج می‌برند، مردم نوار غزه در آستانه قحطی واقعی هستند.

یکی از اعضای صندوق سازمان ملل متحد به نوبه خود گفت: شرایط غزه به کابوسی برای مادران و کودکان تبدیل شده است، براساس گزارش پزشکان از تولد نوزادان کوچک و بیمار، علاوه بر تولد جنین‌های مرده، زنان نیز بدون بیهوشی مناسب مجبور به زایمان و سزارین می‌شوند.