27/04/2024

هشدار پزشکان آمریکایی و بریتانیایی در واشنگتن نسبت به “جنایت های وحشتناک” ارتش اسرائیل در غزه

هیئتی از پزشکان آمریکایی و بریتانیایی به واشنگتن دی سی رفته اند تا به دولت بایدن اعلام کنند ارتش اسرائیل به طور سیستماتیک زیرساخت های بهداشتی غزه را تخریب می کند تا فلسطینی ها را از خانه هایشان بیرون کند.

گاردین در گزارشی نوشته است: انتظار می‌رود این پزشکان که اخیراً از خدمت داوطلبانه در بیمارستان‌های محاصره شده غزه بازگشته‌اند، این هفته با مقامات کاخ سفید و اعضای ارشد کنگره ملاقات کنند تا هشدار دهند وعده افزایش کمک‌ها به فلسطینی‌ها که زیر بمباران هستند، بدون آتش‌بس فوری برای توزیع ایمن این کمک ها و احیای خدمات بهداشتی بی معنی است.

پروفسور نیک مینارد، مدیر سابق بخش سرطان در دانشگاه آکسفورد که در ابتدای سال در بیمارستان الاقصی در مرکز غزه کار می کرد، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) را به “جنایت های وحشتناک” متهم کرد.

وی گفت: «دولت اسرائیل به طور سیستماتیک تأسیسات بهداشتی و کادر درمانی را هدف قرار می دهد و واقعاً کل سیستم مراقبت های بهداشتی را از بین می برد.

او می گوید: هدف بمباران ها فقط ساختمان ها نیست، بلکه تخریب سیستماتیک زیرساخت های بیمارستان ها است، تخریب مخازن اکسیژن در بیمارستان الشفاء، تخریب عمدی اسکنرهای سی تی و دشوارتر کردن بازسازی آن زیرساخت هاست. اگر فقط شبه‌نظامیان حماس را هدف قرار می دهند، چرا عمدا زیرساخت‌های این نهادها را تخریب می‌کنند؟

سازمان ملل می گوید هیچ یک از ۳۶ بیمارستان غزه به طور کامل کار نمی کند. ده ها بیمارستان نیمه تعطیل هستند و بقیه نابود شده اند. ارتش اسرائیل روز دوشنبه بار دیگر به بیمارستان الشفا در شهر غزه حمله کرد. کارکنان پزشکی گفتند ارتش اسرائیل فلسطینیان را در داخل بیمارستان کشت و دستگیر کرد.

بحران در بیمارستان ها با کشتن یا دستگیری صدها نفر از کارکنان مراقبت های بهداشتی توسط ارتش اسرائیل تشدید شده است. هفته گذشته بی‌بی‌سی گزارش داد کارکنان پزشکی گفته‌اند در جریان یورش به بیمارستان ناصر در جنوب نوار غزه، جایی که نیمی از جمعیت آن آواره هستند، توسط سربازان اسرائیلی برهنه و ضرب و شتم و شکنجه شده اند.

مینارد معتقد است ویران کردن و آسیب رساندن به بیمارستان ها بخشی از یک استراتژی برای مجبور کردن فلسطینی هابه ترک خانه هایشان است.

او می گوید: تخریب بیمارستان ها مردم محلی را مجبور می کند خانه های خود را ترک کنند. اگر بیمارستانی برچیده شود، اگر مردم محلی ببینند که مراقبت های پزشکی در دسترس نیست و زیرساخت های آن مختل شده؛ عامل دیگری است که مردم را به سمت جنوب سوق می دهد.

گاردین می نویسد: انتظار می رود این پزشکان در روزهای آینده با مقامات شورای امنیت ملی ایالات متحده و اعضای ارشد کنگره، از جمله سناتور کریس ون هولن، که اخیراً از بایدن خواسته است از همه اهرم ها برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای کاهش بحران انسانی استفاده کند، دیدار کنند. آنها در اوایل این هفته با نمایندگانی از فرانسه، ایرلند، آفریقای جنوبی و بریتانیا در نیویورک در سازمان ملل صحبت کردند.

ثائر احمد، پزشک شاغل در شیکاگو که در ماه ژانویه داوطلبانه به اورژانس بیمارستان ناصر رفت، گفت ویرانی سیستم مراقبت های بهداشتی نیاز به آتش بس را بیش از پیش ضروری می کند.

احمد گفت: همه ما احساس فوریت می کنیم. بنابراین سعی می کنیم همین احساس فوریت را به افرادی که می توانند تصمیمات تاثیرگذاری بگیرند، منتقل کنیم.

وزارت بهداشت غزه تخمین می زند که اسرائیل در واکنش به حمله ۷ اکتبر حماس که در آن حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی و دیگران کشته شدند، حدود ۳۲۰۰۰ نفر، که اکثر آنها زن و کودک بودند، را کشته است. اما پزشکان گفتند که با تعطیلی یا ویرانی بیشتر بیمارستان‌ها، ده‌ها هزار فلسطینی دیگر با زخم‌های شدید وجود دارند که درمان نمی‌شوند و بسیاری از آنها می‌میرند یا معلول خواهند شد.

علاوه بر این، صدها هزار فلسطینی اکنون در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. اسرائیل مانع از عرضه مواد غذایی کافی به غزه شده است. سازمان ملل هشدار داده است که محدودیت‌های اسرائیل ممکن است به گرسنگی عمدی که جنایت جنگی است تبدیل شود. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اسرائیل را به “تحریک قحطی” و استفاده از گرسنگی “به عنوان سلاح جنگی” متهم کرده است.

پروفسور نیک مینارد پزشک آمریکایی گفت هیئت پزشکان به کاخ سفید هشدار خواهد داد که تحویل مواد غذایی در مقیاس بزرگ بدون آتش بس تأثیر محدودی خواهد داشت.

او گفت: «ما اینجا هستیم تا بگوییم که هر چقدر کمک به مرزهای غزه برسد، نمی‌توان آن را در حالی که عملیات نظامی ادامه دارد توزیع کرد.»

دکتر ظاهر سهلول، رئیس موسسه خیریه پزشکی MedGlobal که در اوایل سال جاری داوطلبانه به غزه رفت می گوید به نظر می رسد برخی از سیاستمداران دموکرات به دلیل واکنش منفی رأی‌دهندگان به حمایت بایدن از حمله نظامی اسرائیل آمادگی بیشتر برای گفتگو دارند.

دکتر مینارد گفت قبل از آمدن به ایالات متحده با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه و نخست وزیر سابق بریتانیا دیدار کرده است.

او گفت: «اگرچه دیوید کامرون آمادگی پذیرش سخنان ما را داشت، اما ما با این تصور که این تنها یک گفتگو است که هیچ تأثیری بر دولت ما نداشته، از جلسه خارج شدیم.

دکتر مینارد که در دهه گذشته بارها به عنوان پزشک ارشد کمک های پزشکی برای فلسطینیان به غزه رفته است گفت به ایالات متحده سفر کرده است زیرا معتقد است آمریکایی ها وضعیت کامل غزه را نمی دانند.

او افزود: من برای مقابله با برخی از روایات نادرست که از سوی اسرائیل و همچنین بسیاری از رسانه‌ها و دولت‌های غربی منتشر می‌شوند، واقعا احساس ناامیدی کردم. نکته خاصی که بسیاری از مردم به آن باور دارند زیرا مدام تکرار می شود، این است که اسرائیلی ها از غیرنظامیان محافظت می کنند. آنچه ما شاهد آن بودیم کاملاً عکس آن است.

او می گوید ما شاهد جنایات وحشتناکی در غزه بوده ایم و بسیار علاقمندیم مردم در مورد آن ها باخبر شوند. من شاهد کشتار بی رویه تعداد زیادی از غیرنظامیان بی گناه بوده ام. این تصور که آن ها شبه نظامیان حماس را هدف قرار می دهند دروغ است. من زنان را بسیار بیشتر از مردان عمل کردم، من وحشتناک ترین جراحات را در کودکان دیدم. سوختگی های وحشتناک، قطع عضو کودکان.

پس از آن که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این هفته دوباره درخواست بایدن برای توقف حمله زمینی به رفح در جنوب غزه را که مملو از بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است، رد کرد، پزشکان نگران هستند که اتفاقاتی بدتر از این صورت گیرد.

احمد گفت حمله به این منطقه “فاجعه بار خواهد بود”.

او افزود: این یک حمام خون خواهد بود. رفح جایی است که زیرساخت های جمعیت یک میلیون نفری که به آن جا فرار کرده اند را ندارند. اکنون آنها در حالی که مردم قادر به رفتن به جای دیگری نیستند، در مورد تهاجم زمینی صحبت می کنند. همه جا ویران است.