27/04/2024

افزایش شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه به ۳۱۹۸۸ نفر

منابع پزشکی فلسطینی، پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کردند، از زمان حمله ۷ اکتبر تا کنون دست‌کم ۳۲ هزار فلسطینی در غزه کشته و بیش ۷۴ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

منابع پزشکی اعلام کردند که در ۱۶۷ امین روز از جنگ غزه، در حملات ۲۴ ساعت گذشته نوار غزه، تعداد زیادی کشته و زخمی شدند که ۶۵ کشته و ۹۲ زخمی به بیمارستان‌ها انتقال یافتند.

به این ترتیب، تعداد قربانیان حملات اسرائیل به نوار غزه از آغاز عملیات زمینی به ۳۱۹۸۸ کشته و ۷۴۱۸۸ زخمی رسید.

هنوز تعدادی زیادی در زیر آوار و جاده‌ها هستند که آمبولانس‌ها و نیروی امداد و نجات دسترسی به آن‌ها را ندارند.

اسرائیل چندین خانه در اردوگاه «نصیرات» را بمباران کرد از جمله یک خانه که ۹ عضو آن کشته شدند. علاوه بر آن ۸ فلسطینی در حمله هوایی و زمینی در کرانه باختری کشته شدند.

به گزارش منابع فلسطینی در کرانه باختری، ۴ نفر در اردوگاه «نور شمس» شهر طولکرم، ۳ نفر در شهر «جنین» در حملات هوایی و یک جوان از اردوگاه «الامعری» در نزدیکی رام الله در جریان درگیری با ارتش اسرائیل هنگام حمله به محله‌های اطراف شهر رام الله کشته شدند.

قطعنامه آمریکا: آتش بس فوری با هدف «آزادی گروگان ها»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را ارائه کرده است. آمریکا در این قطعنامه خواستار «آتش‌بس فوری با هدف آزادی گروگان‌ها» در نوار غزه شده است.

بلینکن شامگاه چهارشنبه در جریان سفر به عربستان سعودی برای گفتگو در مورد جنگ بین اسرائیل و حماس به رسانه سعودی الحدث گفت: «من فکر می‌کنم این کار، پیامی قوی و گویا خواهد داشت.»

بلینکن با شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای خود در عربستان سعودی دیدار کرد و سپس بلافاصله با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفتگو کرد. 

 این ششمین سفر او به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر است. 

ایالات متحده، حامی اصلی اسرائیل، قبلا از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از درخواست این سازمان جهانی برای آتش بس فوری در سرزمین‌های فلسطینی استفاده کرده است. 

بلینکن در این باره گفت: «البته ما در کنار اسرائیل و حق آن‌ها برای دفاع از خود ایستاده‌ایم… اما در عین حال ضروری است که روی غیرنظامیانی که در معرض آسیب قرار دارند و به شدت رنج می‌برند هم متمرکز شویم. ما در محافظت از غیرنظامیان، دریافت کمک‌های بشردوستانه به آنها را در اولویت قرار می‌دهیم.»

از زمان جلوگیری از پیش‌نویس قطعنامه الجزایر که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» در غزه در پایان فوریه بود، مقامات آمریکایی در حال مذاکره بر روی متنی جایگزین با تمرکز بر تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس شش هفته‌ای در ازای آزادی گروگان‌ها هستند.

به گفته منابع دیپلماتیک آگاه، این متن شانسی برای تایید در شورای امنیت ندارد و نسخه جدید آن روز چهارشنبه در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است. 

پیش‌نویس اصلاح شده که توسط خبرگزاری فرانسه دیده شده، روی «نیاز به آتش بس فوری و بادوام برای محافظت از غیرنظامیان در طرفین، امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه ضروری و کاهش درد و رنج … همراه با آزادی گروگان‌هایی که هنوز در بازداشت هستند» تاکید می‌کند.

هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است این متن به رای‌گیری گذاشته شود. 

آخرین سفر بلینکن به موازات مذاکرات در قطر انجام می‌شود، جایی که میانجی‌ها در تلاشی دوباره برای تضمین آتش‌بس هستند.

طرحی که در قطر مورد بحث قرار می‌گیرد به طور موقت درگیری‌ها را متوقف می‌کند تا گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی مبادله شوند و ارسال تجهیزات امدادی افزایش یابد. 

بلینکن درباره جریان میانجیگری در دوحه گفت: «توافق نزدیک است. من فکر می‌کنم شکاف‌ها در حال کاهش و توافق امکان پذیر است.» او ادامه داد: «ما با قطر، مصر و اسرائیل همکاری کردیم تا پیشنهادی قوی روی میز بگذاریم… حماس آن را نمی‌پذیرد.»

نتانیاهو: در حال آماده‌سازی برای آغاز عملیات در رفح هستیم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که تل‌آویو درحال انجام آماده‌سازی برای حمله به منطقه رفح در جنوب نوار غزه است، اما این اقدام «مدتی طول خواهد کشید».

نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت که به زودی طرحی برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی از مناطق جنگی را تصویب خواهد کرد.

او در مورد گفت‌وگوی تلفنی خود با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد عملیات در رفح گفت که واشینگتن و تل‌آویو دیدگاه‌های متفاوتی درمورد چگونگی از بین بردن حماس دارند.

نتانیاهو روز سه‌شنبه، درخواست بایدن برای توقف طرح حمله زمینی به شهر رفح، واقع در جنوب غزه، که بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این باریکه را در خود جای داده است، رد کرد.

او به قانونگذاران گفت که در یک تماس تلفنی «بسیار واضح» به بایدن گفت: «مصمم هستیم که نابود کردن گردان‌های حماس را در رفح تکمیل کنیم و تنها راه برای انجام این اقدام حمله زمینی است.»

به گفته اسرائیل رفح آخرین پایگاه و سنگر بزرگ مسلحان حماس است، اما واشینگتن هرگونه حمله زمینی به این شهر را «اشتباه» دانست و گفت که این حمله آسیب فراوانی به غیرنظامیان وارد خواهد کرد‌.

بیش از یک میلیون نفر از ساکنان غزه که در اوایل جنگ و به دستور ارتش اسرائیل به شهر مرزی رفح کوچ کردند، پس از این شهر جای دیگری برای پناه بردن به آن ندارند.

این درحالی است که اسرائیل می‌گوید برنامه‌ای برای تخلیه آوارگان از رفح دارد‌.