27/04/2024

بزرگترین حزب اقلیم کردستان عراق انتخابات پارلمانی این منطقه را تحریم کرد

بزرگترین حزب اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که انتخاباتی پارلمانی این منطقه نیمه‌خودمختار را که قرار است روز ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) برگزار شود، تحریم کرده است.

بی بی سی گزارش داد: دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان در بیانیه‌ای که روز ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) صادر کرد،‌ انتخابات پیش رو را «نامشروع» و «مغایر قانون اساسی» خواند. این تصمیم بعد از آن اعلام شد که دادگاه عالی فدرال عراق،‌ بالاترین مرجع حقوقی در این کشور، حکم به حذف سهمیه اقلیت‌ها در پارلمان کردستان عراق داد.

این دادگاه روز ۲۲ فوریه اعلام کرد که ۱۱ کرسی که برای سهمیه اقلیت‌ها در پارلمان اقلیم کردستان در نظر گرفته شده «مغایر قانون اساسی» است. پارلمان اقلیم پیش از این تعداد کرسی‌ها را از ۱۰۰ به ۱۱۱ افزایش داده بود و ۱۱ کرسی را به اقلیت‌ها اختصاص داده بود.

در پی اعلام حکم دادگاه فدرال در بغداد، چندین حزب مسیحی و ترکمن اقلیم کردستان اعلام کردند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

تصمیم حزب دموکرات کردستان برای تحریم انتخابات هم با حمایت احزاب و گروه‌های مسیحی این منطقه همراه شده است.

بازگشت به «سیستم متمرکز»

بیانیه حزب دموکرات کردستان حکم دادگاه فدرال عراق را «نقض آشکار و خطرناک قانون اساسی»، تلاشی برای «بازگرداندن عراق به سیستم متمرکز» و ادامه اقدامات دادگاه در صدور «احکام مغایر قانون اساسی علیه اقلیم کردستان در طی چهار سال گذشته» توصیف کرده است.

این بیانیه می‌گوید: «حزب دموکرات کردستان همواره حامی فراهم کردن مبانی و معیارهای انتخابات آزاد و منصفانه بوده است که دست کم شامل وجود یک قانون منصفانه انتخابات است که نمایندگی تمام طبقات و جوامع کردستان در آن تضمین شده باشد.»

این بیانیه همچنین به چندین ماده قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵ در عراق اشاره کرده و گفته است که قانون اساسی، اقلیم کردستان و دولت حاکم در آن را به عنوان یک منطقه فدرال به رسمیت می‌شناسد و در صورت ایجاد مناقشه‌‌ یا مواردی که در آن قدرت به صورت صریح به دولت مرکزی تفویض نشده، قوانین منطقه‌ را به دولت فدرال اولویت می‌دهد.

این بیانیه اضافه می‌کند: «ما بر این باوریم که به مصلحت مردم و میهن ماست که حزب دموکرات کردستان تسلیم اجرای یک حکم مغایر قانون اساسی و یک سیستم تحمیلی خارج از اراده مردم اقلیم کردستان و نهادهای قانونی آن نشود.»

هشدار یونامی درباره «بن‌بست طولانی»

تصمیم حزب دموکرات کردستان واکنش‌ گروه‌های مختلف سیاسی و نهادهای خارجی را به دنبال داشته که بیشتر آنها ابراز امیدواری کرده‌اند که وضعیت جاری به یک بحران سیاسی تبدیل نشود.

خمیس خنجر،‌ سیاستمدار سنی و رئیس ائتلاف السیاده هشدار داده است که تصمیم حزب دموکرات کردستان برای تحریم انتخابات و کنار رفتن احتمالی این حزب از روند سیاسی «می‌تواند آینده عراق را به خطر بیندازد».

خنجر در بیانیه‌ای که روز ۱۹ مارس در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شد نوشت: «گفت‌وگو میان بغداد و اربیل با حضور تمام طرف‌ها، تنها راه ایده‌آل برای حل و فصل مشکلات سیاسی است.»

عمار حکیم، سیاستمدار شیعه و رئیس «جنبش ملی الحکما» هم در پستی در ایکس از تصمیم حزب دموکرات کردستان ابراز تاسف کرده و نوشته امیدوار است که این حزب در موضع خود بازنگری کند.

یونامی، «هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق» هم در پستی در شبکه ایکس به تصمیم حزب دموکرات کردستان و حکم دادگاه عالی فدرال عراق اشاره کرده است.

این سازمان با تاکید بر اهمیت انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق نوشته است: «ما از تمام احزاب می‌خواهیم که در جهت منافع مردم عمل کنند و به جای یک بن‌بست طولانی دیگر به سوی یک راه حل پیش بروند.»

الینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در بغداد در پست‌هایی به زبان انگلیسی و عربی در شبکه ایکس گفته است که از تصمیم حزب دموکرات کردستان «نگران» است و از دولت مرکزی در بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق خواسته است که «تضمین کنند انتخابات به صورت آزاد،‌ منصفانه، شفاف و معتبر برگزار می‌شود.»

او نوشته است: «تمام مردم منطقه کردستان عراق باید در تعیین سرنوشت آینده خود نقش داشته باشند.»