27/04/2024

لغو جشن نوروزی در ربط در پی فشارهای امنیتی

شهر ربط، واقع در روژهلات کوردستان، تا پیش از سال ۱۳۹۱ شاهد برپایی یکی از شکوهمندترین جشن‌های نوروزی بود. اما این مراسم، که قرار بود پس از۱۲ سال دوباره برگزار شود، به دلیل فشارهای امنیتی موجود توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، لغو گردید.

تاریخچه برگزاری نوروز در ربط

پیش از سال ۱۳۹۲، شهر ربط هر ساله شاهد حضور ده‌ها هزار نفر از سراسر ایران و به خصوص روژهلات کوردستان بود که برای جشن گرفتن نوروز به این شهر می‌آمدند. با این حال، این روند با ورود ناگهانی صدها نیروی یگان ویژه در سال ۱۳۹۲ دچار تغییر شد و شهر بعد از مقاومت مدنی در برابر نیروهای امنیتی، میلیتاریزه شد و ده‌ها جوان این شهر بازداشت شدند.

محدودیت‌های امنیتی و تاثیر آن بر لغو مراسم

در آستانه نوروز ۱۴۰۳، با افزایش انگیزه در میان جامعه مدنی ربط برای برگزاری مراسم، فشارهای امنیتی شدیدی را شاهد بودیم. فعالان مدنی و رسانه‌ای تحت فشار قرار گرفته و برگزاری هر گونه تجمع به سرعت با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد، و در نهایت، کمتر از ۱۵ ساعت قبل از برگزاری، مراسم با اعلامیه‌های رسانه‌های محلی و به دنبال تهدیدات نیروهای امنیتی، لغو گردید.

واکنش‌ها به لغو جشن نوروز

یکی از فعالین مدنی که نخواست نامش فاش شود، درباره تاثیر این فشارها بر جامعه مدنی گفت: «این موانع در برگزاری نوروز، نه تنها روحیه ما را خدشه‌دار نمی‌کند بلکه تصمیم ما را برای ادامه دادن به مسیری که رفته ایم محکم‌تر می‌سازد. در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی برای لغو جشن‌های نوروز صورت گرفته است؛ با این حال، اگر نتوانیم مراسم را در شهر برگزار کنیم، در روستاها که دسترسی جمهوری اسلامی محدودتر است، آن‌ها را برپا می‌کنیم. از این رو، امشب در روستای نستان، مراسمی باشکوه به صورت مدنی و دور از فشارهای جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.»