27/04/2024

مرگ و مصدومیت ۴۴۴ کولبر در سال ۱۴۰۲: مرزبانان ۳۴ کولبر را کشتند

شمار کولبرانی که طی سال ۱۴۰۲ در راه کولبری مصدوم شدند یا جانشان را از دست دادند، نسبت به یک سال قبل‌تر (۱۴۰۱) ۹۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش زمانه، کولبر نیوز که به صورت ویژه خبرهای مربوط به کولبران در کردستان ایران را پوشش می‌دهد از مرگ یا مصدومیت ۴۴۴ کولبر در یک سال گذشته خبر داد. این گزارش می‌گوید ۴۴ کولبر با شلیک ماموران مرزی یا به دلیل سرمازدگی، سقوط از ارتفاع، تصادف و غرق شدن جانشان را از دست دادند.

تیراندازی مرزبانان ایران موجب قتل ۳۱ کولبر شدد. ماموران مرزی دو کولبر را هم با خودرو زیر گرفتند. یک کولبر هم به تیر مرزبانان عراق و اقلیم کردستان به قتل رسید.

توافق سه جانبه ایران، عراق و اقلیم کردستان برای کنترل مرزها پس از قیام ژینا در سال ۱۴۰۱ خشونت مأموران نظامی در اقلیم کردستان بر کولبران را افزایش داده است.

سه کولبر به دلیل سرمازدگی، دو تن به دلیل ایست قلبی در مسیر، دو تن دیگر بر اثر تصادف و یک تن هم به علت سقوط از ارتفاع جانشان را برای لقمه‌ای نان دادند.

تیراندازی یا اشکال دیگر خشونت ماموران مرزبانی عامل مرگ یا مصدومیت ۳۷۳ کولبر در سال ۱۴۰۲ بود.

شمار کولبران مصدوم شده در سال ۱۴۰۳ هم به گفته کولبرنیوز ۴۰۰ تن بود. تیراندازی مأموران مرزبانی با ۳۳۷ مورد اصلی‌ترین عامل مصدومیت کولبران بود. مرزبانان ایران ۱۴ کولبر را با ضرب و شتم و دو تن دیگر را با پرتاب سنگ مصدوم کردند تا به صورت مستقیم عامل مصدومیت حداقل ۳۵۳ کولبر باشند.

در آن سوی مرز هم نیروهای نظامی عراق که به حرس الحدود شهره‌اند موجب مصدومیت حداقل ۱۹ کولبر شدند. دو کولبر با شلیک مستقیم مرزبانان در اقلیم کردستان و ۱۷ تن دیگر بر اثر ضرب و شتم آنها مصدوم شدند.

سقوط از ارتفاع (۱۰ مورد)، تصادف در مسیر کولبری (۹ مورد) و انفجار مین (۷ مورد) از دیگر علت‌های مصدومیت کولبران بودند.

کولبر نیوز شلیک مستقیم مأموران مرزبانی ایران را عامل مرگ و مصدومیت ۸۴ درصد کولبران اعلام کرد و گفت تیراندازی مستقیم مأموران نظامی علت مصدومیت یا مرگ ۳۷۳ کولبر بود.

قتل یک کودک کولبر به دست مرزبانان

در میان کولبران مصدوم شده و جان‌باخته حداقل ۳۷ تن کودک بودند که یک نفر آنها به نام فاروق علیزاده با شلیک مأموران مرزبانی به قتل رسید، ۳۵ تن به همین دلیل مصدوم شدند و یک کودک کولبر هم با انفجار مین زخمی شد.

این گزارش می‌گوید سن شروع به کولبری به ۱۳ سال رسیده است و کودکان بسیاری برای کمک به معیشت خانواده‌هایشان به کولبری روی آورده‌اند.

شمار کولبران مصدوم یا کشته شده به تفکیک شهر. منبع کولبرنیوز

داده‌های گزارش کولبرنیوز نشان می‌دهد کولبران در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ خشونت بیشتری را تحمل کرده‌اند. اسفند با ۸۵ مورد و آبان با ۸۴ مورد مرگ یا مصدومیت سخت‌ترین ماه‌های سال برای کولبران بودند و در مجموع ۳۴۱ کولبر در پنج ماه آخر سال مصدوم شدند یا جان باختند.

سقز در استان کردستان با ۱۰۹ کولبر مصدوم و جان‌باخته بالاترین نرخ خشونت بر کولبران را داشت؛ شهری که خاستگاه قیام ژینا در سال ۱۴۰۲ و خیزش ژن، ژیان، ئازادی بود. ۵۷ کولبر از جوانرود بودند و ۵۵ تن دیگر از بانه؛ دو شهر با نرخ بیکاری و محرومیت بالا که در قیام ژینا سرکوب خونینی را تجربه کردند. پاوه با ۴۱ کولبر، مریوان با ۴۰ کولبر و ثلاث باباجانی با ۳۳ کولبر مصدوم یا جان‌باخته از دیگر شهرهایی بودند که ساکنان آن به دلیل بیکاری گسترده به کولبری روی آوردند و در این راه سلامت و حتی جانشان را از دست دادند.

برنامه دولت: انسداد مرزها، شلیک به کولبرها

دولت ابراهیم رئیسی در یک اقدام دیگر چند بازارچه مرزی را در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی بازگشایی یا ایجاد کرده است تا به بیان مقام‌های حکومتی «کولبری را سازماندهی» کند. همزمان با این اقدام‌ها، بنیاد/ بنگاه‌های حکومتی مجری اشتغال‌زایی برای ۲۵۰ هزار تن در این سه استان شده‌اند.

ایجاد بازارچه‌های مرزی و الزام کولبران به دریافت مجوز از سوی نهادهای دولتی پیش از این بدون اینکه اثر مثبتی بر معیشت کولبران و ساکنان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی داشته باشد تنها به یک امکان سودآور برای بازرگانان و کارگزاران دولتی تبدیل شده بود.

روابط عمومی فرمانداری ثلاث باباجانی دی ۱۴۰۲ درآمد حاصل از کولبری ۵۰۰ نفر در این شهر را یک میلیارد تومان اعلام کرد. او کالاهای مجاز برای کولبران را ۱۵ قلم اعلام کرد و گفت بازگشایی بازارچه مرزی شیخ صله باعث شده است کارگران این شهر که قبلاً به شهرهای دیگر می‌رفتند، فعالیت خود را از سر بگیرند و شاغل شوند.

دی ۱۴۰۲ امام جمعه پاوه فاش کرد که کارگزاران دولتی حداقل ۲٬۷ میلیارد تومان از بودجه تعیین‌شده برای پرداخت به خانوارهای دارای کارت کولبری در روستاهای مرزی را پرداخت نکرده‌اند. او گفته بود:

اینجا در شهر کوچک پاوه ۲۱۰ میلیارد تومان گم شده و کسی پیگر آن نیست و گوش نمی‌دهند، پس شکی نیست آن کسانی که سه میلیارد دلار پول مردم را گرفته‌اند افرادی هستند که کسی نمی‌تواند به آنان نزدیک شود.