27/04/2024

یمن: ترک تحصیل ٣٠ درصد از دختران در نتیجه کودک همسری

دیروز جمعه ٢٢ مارس، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، در گزارش جدید خود با عنوان «جبران از دست رفته تحصیل» تایید کرد که بیش از ٣٠ درصد از کودکان دختر یمنی قبل از رسیدن بە سن ١٨ سالگی ازدواج کرده‌اند.

گزارش یونیسف تأیید کرد که یک سوم دختران در یمن به دلیل ازدواج زودهنگام تحصیل را ترک می‌کنند و شانس بازگشت آنها برای تحصیل کاهش می‌یابد که این امر سطح بی سوادی در این کشور را افزایش دادە و چرخه معیوب بی سوادی  و فقری که گریبان‌گیر نسل‌ها می‌شود، را در پی دارد.

در این گزارش آمدە است که درگیری‌هایی که یمن سال‌ها شاهد آن بوده، باعث موج‌های گسترده آوارگی و تخریب تقریباً کامل اقتصاد این کشور، از کار افتادن سیستم‌های ارائه خدمات اولیه و بدتر شدن سیستم آموزشی شده است.

بر اساس این گزارش، از هر چهار کودک یمنی یک کودک به مدرسه نمی‌رود و حتی کسانی که می‌توانند به مدرسه بروند، از شلوغی کلاس‌های درس و امکانات آموزشی نامناسب رنج می‌برند.

این گزارش می‌افزاید که علاوه بر این، حقوق فراگیران از سال ٢٠١۶ همچنان در شهرهای تحت کنترل حوثی‌ها در شمال کشور به حالت تعلیق درآمده است و تاکید کرد که یونیسف از ارائه درس‌های رایگان در زمینه خواندن، نوشتن و سواد آموزی، مهارت‌های حساب برای کودکانی که توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل را ندارند یا تحصیلات رسمی را رها کرده‌اند، حمایت می کند.

یونیسف با اشاره بە کمک‌های مالی برخی کشورها بە این سازمان تاکید کرد   که توانسته است حدود هزار کودک را برای دسترسی به درس‌های ابتدایی خواندن و نوشتن و برنامه‌های یادگیری سریع در تعز، مأرب، حدیده، حجه و اب پشتیبانی کند.