27/04/2024

۱۳۳ نفر مرده اند؛ جنگ تبلیغاتی روسیه و غرب در مورد عاملین جنایت تروریستی در مسکو

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اولین اظهار نظر پیرامون حادثه ی تروریستی جمعه شب در مسکو گفت هر چهار مرد مسلح که مسئول تیراندازی در سالن کنسرت در حومه مسکو بوده اند دستگیر شدند. این حادثه به کشته شدن ۱۳۳ نفر منجر شد. پوتین مدعی شد عاملان یکی از بدترین حملات تروریستی در تاریخ این کشور قصد فرار به اوکراین را داشتند.

رئیس جمهور روسیه در اولین اظهارنظر عمومی خود در مورد حملات تروریستی، هیچ اشاره ای به ادعای داعش مبنی بر انجام این حمله نکرد.

وی گفت ممکن است اوکراین در حمله روز جمعه به تالار شهر کروکوس دست داشته باشد. وی گفت که «طرف اوکراینی» «پنجره‌ای» را برای تروریست‌ها آماده کرده بود تا از مرز روسیه به اوکراین بروند.

پوتین در سخنرانی تلویزیونی خود همچنین گفت: «آنها سعی کردند مخفی شوند و به سمت اوکراین حرکت کنند، جایی که طبق اطلاعات اولیه، پنجره ای از طرف اوکراین برای عبور از مرز دولتی برای آنها آماده شده بود».

به گزارش خبرگزاری ها، اظهارات پوتین در مورد مقصر دانستن مستقیم اوکراین کوتاه بود، او گفت افراد مسئول “هر کسی که باشد، هر کسی که ممکن است آنها را فرستاده باشد” مجازات خواهند شد. وزارت کشور روسیه اعلام کرد چهار مرد مسلح مظنون همگی شهروندان خارجی هستند. پس از این حمله در مجموع ۱۱ نفر بازداشت شده اند.

داعش اواخر روز جمعه با انتشار پستی در تلگرام مسئولیت این کشتار را بر عهده گرفت و مدعی شد افراد مسلح موفق به فرار شده اند. 

در بیانیه این گروه گفته شده است این حادثه در چارچوب “جنگ شدید” بین دولت اسلامی و کشورهایی که با اسلام می جنگند رخ داده است.

مقامات روسیه و شبکه های خبری دولتی در مورد ادعای داعش مبنی بر انجام این حمله سکوت اختیار کرده اند، اما یک مقام آمریکایی گفت واشنگتن اطلاعاتی دارد که آن را تایید می کند.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، هم گفت این امری معمولی برای پوتین و «دیگر اراذل و اوباش» است که به دنبال منحرف کردن تقصیر به سوی دیگران باشند. وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات روسی با هدف دامن زدن به هیستری ضد اوکراینی در جامعه روسیه و ایجاد شرایط برای تقویت بسیج شهروندان روسی در تجاوز جنایتکارانه به کشور ما، کیف را متهم می کنند.

برخی از مقامات روسی اما همچنان می گویند اوکراین مسئول این جنایت است.

الکسی چپا، معاون اول کمیته دومای دولتی در امور بین‌الملل، گفت که “این حادثه به اوکراین مرتبط است”.

بر اساس بیانیه کمیته تحقیق روسیه، تعداد کشته شدگان این حمله تا بعدازظهر شنبه به ۱۳۳ نفر افزایش یافت. پوتین روز یکشنبه را عزای عمومی اعلام کرد و به خانواده قربانیان این حمله تسلیت گفت.

مقامات روسیه روز شنبه اعلام کردند که حداقل ۱۴۵ نفر زخمی شده اند که ۱۶ نفر در “وضعیت بحرانی” روز شنبه هستند.

آندری وروبیوف، فرماندار منطقه مسکو گفت: «تعداد قربانیان حمله تروریستی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد کشته شدگان در سالن کنسرت بر اثر جراحات گلوله و “مسمومیت” ناشی از آتش سوزی جان خود را از دست دادند. این کمیته افزود که مهاجمان از “مایع قابل اشتعال برای آتش زدن محوطه سالن کنسرت” استفاده کرده بودند.

بازا، یک کانال تلگرامی نزدیک به سرویس های امنیتی روسیه، گفت که بیش از ۱۰ جسد قربانیان در یکی از توالت های تالار کروکوس پیدا شده است. به گفته این کانال، قربانیان از ترس تیراندازی پنهان شده بودند اما به دلیل دود ناشی از آتش سوزی جان خود را از دست دادند.

شورای امنیت سازمان ملل این حادثه را یک “حمله تروریستی شنیع و بزدلانه” خواند.

تیراندازی تالار شهر کروکوس مرگبارترین حمله در روسیه از زمان محاصره مدرسه بسلان در سال ۲۰۰۴ بود که در آن ۳۳۴ نفر از جمله ۱۸۶ کودک پس از دو روز اسارت توسط ستیزه جویان کشته شدند.

حمله روز جمعه دو هفته پس از آن صورت گرفت که آمریکا و انگلستان هشدارهای تروریستی صادر کرده و به شهروندان خود گفته بودند در تجمعات عمومی در روسیه شرکت نکنند.

گروهی که مسئولیت این حمله مرگبار تروریستی را بر عهده گرفته، یکی از شاخه های وابسته به دولت اسلامی در افغانستان به نام دولت اسلامی خراسان یا ISKP است.

به گفته مقامات آمریکایی، واشنگتن در ماه مارس اطلاعاتی مبنی بر برنامه ریزی ISKP برای حمله به مسکو جمع آوری کرده بود. ISKP به دنبال ایجاد خلافت در سراسر افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است. پوتین هشدارهای مارس سفارتخانه های غربی را “تحریک آمیز” خوانده بود.

روز شنبه، تلویزیون دولتی روسیه تصاویری از بازجویی از سه مهاجم مظنون را پخش کرد، از جمله یکی از آن ها که به زبان تاجیکی صحبت می کرد.