27/04/2024

قدرت شورائی چیست؟

قدرت شورائی چیست؟ جوهر این قدرت جدید که اکثر مردم کشورهای جهان هنوز آن را درک نمی کنند و یا نخواهند فهمید، چیست؟

طبیعت این قدرت، که جذب کننده تعداد هرچه بیشتر و بیشتر کارگران هر کشوری است، موارد زیر است:

در گذشته، کشور (روسیه) به هرصورت و طریقی بوسیله ثروتمندان و یا سرمایه داران اداره می شد. اما هم اکنون برای اولین بار کشور بوسیله طبقات و علاوه براین بوسیله توده آن طبقاتی که تحت ستم سرمایه داری بودند، اداره می شود. حتی در دمکراتیک ترین و آزادترین جمهوری ها، تا جائی که سرمایه داری حکومت می کند، و زمین در مالکیت شخصی باقی مانده است، دولت همیشه در دست یک گروه اقلیت، که از نه دهم سرمایه داران و افراد ثروتمند تشکیل شده، است.

در این کشور، در روسیه، برای اولین بار در تاریخ جهان، دولت کشور به شکلی سازماندهی شده که تنها کارگران و دهقانان کارگران به عنوان نماینده استثمار شوندگان، تشکیل آن سازمان توده ای را می دهند که به عنوان شورا ها شناخته شده است و این شوراها هستند که قدرت دولتی را رهبری می کنند. به این دلیل است، که علی رغم تهمت زدن های نمایندگان بورژوازی تمام کشورها علیه روسیه، کلمه “شورا” در حال حاضر نه تنها قابل درک بلکه همه پسند مردم جهان، کلمه محبوب کارگران، و همه زحمتکشان شده است. و به این علت، با وجود همه آزار و اذیت ها ئی که طرفداران کمونیسم در کشورهای مختلف متحمل می شوند، قدرت شوروی باید به ناچار، لزوماً، و نه در آینده دور، همه جهان را فتح کند.

ما به خوبی می دانیم که نقص های زیادی در سازمان قدرت شوراها در کشور وجود دارد. قدرت شوروی کار معجزه و طلسم نیست. آن یک شبه تمام ابلیس بیسوادی گذشته، فقر فرهنگی، عواقب جنگ وحشیانه، پسایند غارتهای سرمایه داری را شفا نمی دهد. ولی جاده را برای سوسیالیسم هموار می کند. به کسانی که قبلاً تحت ستم بودند شانس این را می دهد که کمر راست کنند و به درجه روز افزونی تمام قدرت دولتی کشور، کل اداره اقتصادی، کل مدیریت تولید را بدست خود گیرند.

قدرت شوراها راه به سوی سوسیالیسم است که بوسیله توده کارگران کشف شد. و به همین علت است که راهی درست است. به همین علت است که شکست ناپذیر است.

لنین
ترجمۀ بابک فرزام