27/04/2024

کارزارهای فعالان کارگری برای ابطال دستمزد ۱۴۰۳ و استیضاح وزیر کار در ایران

دستمزد کارگران برای سال 1403 که در شورای عالی کار ایران تصویب شده است، حتی نصف سبد هزینه‌های حداقلی خانوارهای کارگری در ایران را پوشش نمی‌دهد

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای کار ایران، چهارشنبه هشتم فروردین، در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا»، از کارزارهای اینترنتی کارگران برای ابطال حق دستمزد کارگران در سال 1403 و استیضاح وزیر کار ایران خبر داد.

این فعال کارگری در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از بی‌توجهی به نظرات نمایندگان کارگری، مصوبه دستمزد کارگران برای سال جاری در شورای عالی کار را غیرقانونی خواند و گفت: «از طریق دیوان عدالت اداری و سازمان جهانی کار اقدام خواهیم کرد مگر آنکه جلسه شورای عالی کار را دوباره تشکیل دهند و حداقل دستمزد 15 میلیون تومان را برای سال 1403 تصویب نمایند».

مصوبه حق دستمزد کارگران ایران برای سال 1403، سه‌شنبه 29 اسفند سال گذشته، در شورای عالی کار بدون امضای نمایندگان کارگری تصویب شد و گروه کارگری در جریان مذاکرات به دلیل عدم توافق با طرفین دولت و کارفرمایی جلسه شورای عالی کار را ترک کرده بود.

بر اساس این مصوبه حداقل دستمزد کارگران برای سال 1403 با احتساب مزایا 11 میلیون و 107 هزار تومان است.

حبیبی در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه استیضاح وزیری که کارگران را از حقوق مکتسبه‌شان محروم کرده، حق قانونی کارگران است، گفت: «کارزار درخواست استیضاح وزیر، تعاون و کاررفاه اجتماعی تاکنون توسط 54842 نفر امضا شده است و کارزار مطالبه حداقل دستمزد 15 میلیون تومان برای سال 1403 نیز از سوی 100425 نفر امضا شده است».

طبق ماده 41 قانون کار ایران، باید دستمزد و مزایای کارگران بر اساس نرخ تورم واقعی کشور محاسبه شود؛ این در حالیست که فعالان کارگری در ایران معتقدند که حداقل دستمزد کارگران برای سال 1403 که در شورای عالی کار تصویب شده است حتی نصف سبد هزینه‌های حداقلی خانوارهای کارگری کشور را پوشش نمی‌دهد.