27/04/2024

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب

کانون نویسندگان ایران وضعیت «آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۶ تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۲)» را چنین شرح داده است:

جمعه ۶ بهمن 
ــ لیلا نقدی‌پری، عضو هیئت مدیره انجمن طراحان سینما، سوم بهمن‌ماه به اتهام «ظاهرشدن در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» در دادگاه کیفری تهران به پرداخت جزای نقدی، ابطال گذرنامه و هجده‌ماه منع خروج از کشور محکوم شده است.

شنبه ۷ بهمن
ــ ارسلان رسولی عمارلویی، روزنامه‌نگار، پس از احضار به اجرای احکام نوشهر بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

ــ بهروز بهزادی، مدیرمسئول روزنامه‌ی اعتماد، در دادگاه کیفری تهران به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

ــ زهرا توحیدی، روزنامه‌نگار، با پایان دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد.

یکشنبه ۸ بهمن
ــ جمال عاملی، شاعر و فعال مدنی ساکن تهران، با اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

ــ اصغر نیکوکار، دانشجوی تارنواز که برای تحمل پنج سال حبس در زندان عادل‌آباد شیراز به سر می‌برد، از دو هفته‌ی پیش به زندان امنیتی شعبه‌ی ۲ این شهر منتقل شده است و در شرایط روحی ناگوار به سر می‌برد و به رسیدگی‌های پزشکی نیاز دارد.

ــ اصغر امیرزادگان، غلامرضا غلامی کندازی، افشین رزمجویی، ایرج رهنما و محمدعلی زحمتکش (فعالان صنفی فرهنگیان استان فارس)، پس از نقض حکم بدوی در دیوان عالی کشور، در دادگاه تجدیدنظر استان فارس هر یک به ۲ سال زندان محکوم شدند.

ــ مصطفی آذرخشی (استاد دانشگاه شهیدبهشتی) و محسن خلیلی (استاد دانشگاه فردوسی) از دانشگاه اخراج شدند.

دوشنبه ۹ بهمن
ــ محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی ـ چهار زندانی سیاسی کُرد ـ اعدام شدند.

ــ شهرزاد همتی، خبرنگار روزنامه شرق، به دلیل انتشار متنی در فضای مجازی با موضوع نگرانی از اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد، با اعلام جرم از سوی دادستان تهران مواجه شد.

سه‌شنبه ۱۰ بهمن
ــ تینا دلجو، استاد دانشگاه، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب رشت به یک سال حبس محکوم شده بود، به زندان لاکان رشت منتقل شد.

ــ محکومیت ۶ سال حبس و مجازات‌های تکمیلیِ مجید توکلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

ــ هامون سلیمانی، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد. از دلایل احضار و بازداشت او اطلاعی حاصل نشده است.

ــ محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم اهل لردگان، به اتهام «نشر اکاذیب» به پرداخت جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس محکوم شد.

چهارشنبه ۱۱ بهمن
ــ چهار نهاد بین‌المللی فعال در زمینه‌ی موسیقی ـ آزادی هنر (Freemuse)، حامی هنرمندان در معرض خطر (Safemuse)، فدراسیون جهانی موسیقی‌دانان (FIM) و اتحادیه آهنگ‌سازان و ترانه‌سرایان اروپا (ECSA) ـ با انتشار بیانیه‌ای مشترک بازداشت دوباره‌ی توماج صالحی را محکوم کردند و خوستار آزادی بی‌قیدوشرط او شدند.

ــ جشنواره‌ی فیلم برلین با صدور بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواست که ممنوعیت خروج مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها از کشور را لغو کنند.

ــ محمد توتازهی، بلاگر و طنزپرداز زاهدانی، بازداشت شد. از دلایل بازداشت و مکان نگه‌داری او اطلاعی در دست نیست.

پنجشنبه ۱۲ بهمن
ــ آوات مام‌سلیم، خبرنگار یک پایگاه خبری کُرد، به اداره‌ی اطلاعات پیرانشهر احضار و پس از ضبط تلفن همراه او و چند ساعت بازجویی آزاد شد. از دلایل احضار و جزئیات بازجویی اطلاعی در دست نیست.

ــ پیکر سپهر شیرانی، دانشجوی زاهدانی، که روز سه‌شنبه دهم بهمن به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده بود، با گلوله‌ای در سر روی پشت‌بام خانه‌اش پیدا شد.