27/04/2024

گزارشی از تحریم گسترده انتخابات در شهر سردشت

تحریم گسترده انتخابات مجلس شورای اسلامی در سردشت نشان‌دهنده عمیق‌ترین نارضایتی مردم از روند سیاسی فعلی در ایران است.

سردشت ١١ اسفند ١۴٠٢، در یکی از نادرترین واقعه‌های سیاسی در ایران و روژهلات کوردستان، شهر سردشت شاهد تحریم گسترده انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شهروندان بود. در این روز، صندوق‌های رای که پیش‌تر و در دوره‌های قبل شاهد صفوف طولانی از رای دهندگان بود، خالی از حضور مردم ماند و تنها تعداد اندکی از افراد به صورت پراکنده در مراکز رای گیری حضور یافتند.

علل تحریم و انگیزه‌های مردمی

این تحریم در اعتراض به وضعیت سیاسی و اجتماعی کنونی و در پی انتخاباتی صورت گرفت که به گفته منتقدان، تنها به کاندیداهای وابسته به حکومت اجازه می‌داد تا در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند. این روند، انتخابات را به نوعی رفراندوم در سیستمی بسته تبدیل کرده بود که مردم آن را با انتخاب نکردن به طور فعال تحریم نمودند.

انعکاس خیزش مردمی و تحریم انتخابات

بیش از یک سال است که خیزش مردمی با شعار «ژن ژیان آزادی» (زن، زندگی، آزادی) در ایران و به ویژه در مناطق کوردنشین شکل گرفته است. مردم در اولین فرصت سیاسی پس از این خیزش‌ها، با تحریم انتخابات، نهایی‌ترین نشانه نارضایتی خود را به جمهوری اسلامی نشان دادند.

واکنش شهروندان سردشت

علی‌رغم جود چندین شعبه اخذ رای در سراسر شهر و ادارات دولتی، مردم سردشت با خودداری از رفتن به مراکز رای گیری، نارضایتی خود را از این فرآیند سیاسی اعلام داشتند. این اقدام نشان‌دهنده عمق بی‌اعتمادی و نارضایتی عمومی از نحوه برگزاری انتخابات در ایران است.

فشار بر شهروندان برای شرکت در انتخابات

گزارش‌ها حاکی از آن است که فشارهای جدی بر برخی از شهروندان از جمله کارمندان دولت، بازداشت‌شدگان سیاسی و کسانی که در پی شرکت در آزمون‌های استخدامی بودند، وجود داشت تا آن‌ها را به شرکت در انتخابات ترغیب کند. با این حال، عموم مردم با رد این فشارها، از شرکت در انتخابات خودداری کردند و با این کار، پیام روشنی به مسئولان فرستادند.

تحریم گسترده انتخابات توسط شهروندان سردشت نشان‌دهنده یک اعتراض عمیق و سازمان‌یافته به روند سیاسی فعلی در ایران است. این واقعه بیانگر آن است که مردم خواهان تغییرات اساسی در نظام سیاسی و اجتماعی کشور هستند و آماده‌اند تا در راه رسیدن به خواسته‌های خود از هیچ اقدامی دریغ نورزند.

نسیم محمد‌خواه