27/04/2024

راست میانه برنده انتخابات پارلمانی پرتغال شد

انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به دلیل استعفای آنتونیو کاستا، نخست وزیر سوسیالیست، که تحت تحقیقات فساد قرار دارد، برگزار شد

حزب راست میانه «اتحاد دموکراتیک» روز یکشنبه برای اولین بار در انتخابات پارلمانی پرتغال به پیروزی رسید، اما از آنجایی که موفق به کسب اکثریت کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت نشد، مجبور خواهد شد با حزب پوپولیست و راست افراطی «چگا» ائتلاف کند.

به گزارش «رویترز»، اتحاد دموکراتیک 29.8 درصد آراء را به دست آورد، که آن را با اختلاف ناچیز جلوتر از حزب حاکم سوسیالیست قرار داد، که 28.7 آراء را کسب کرد. مشارکت مردم در انتخابات تقریباً 65 درصد بود، که نسبت به 51.5 درصد در سال 2022 به شدت افزایش یافته است.

چگا با کسب 19 درصد آراء، که دستاوردهای آن نسبت به انتخابات سال 2022 که طی آن 7.2 درصد رای به دست آورده بود را سه برابر کرد، در رده سوم قرار گرفت. چگا روی سیاست‌های ضد فساد و ضد مهاجرت تمرکز کرده است.

آندره ونتورا، رهبر چگا، پس از انتخابات، با ارجاع به دو حزب سوسیالیست و سوسیال دموکرات که از زمان پایان دیکتاتوری نظامی فاشیستی در پنج دهه پیش به‌طور متناوب در قدرت بوده‌اند، گفت «پایان سیستم دوحزبی» فرا رسیده است.

ونتورا افزود رأی روز یکشنبه آشکارا نشان داد که مردم پرتغالی می‌خواهند یک دولت ائتلافی بین اتحاد دموکراتیک و چگا داشته باشند. با این وجود، اتحاد دموکراتیک تاکنون هرگونه معامله با چگا را رد کرده است، که می‌تواند به تشکیل یک دولت اقلیت ناپایدار منجر شود.

هواداران حزب حاکم سوسیالیست گفتند که نگران رشد جریانات راست افراطی هستند، و با یادآوری دیکتاتوری نظامی که در سال 1974 به پایان رسید، افزودند این نشان می‌دهد که جامعه پرتغال «حافظه تاریخی» ندارد.

به گفته رویترز، انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به دلیل استعفای آنتونیو کاستا، نخست وزیر سوسیالیست، که تحت تحقیقات فساد قرار دارد، برگزار شد. دغدغه‌های اصلی مردم شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی فقیرترین کشور اروپای غربی بحران مسکن فلج‌کننده، دستمزد پایین، کمبود مراقبت‌های بهداشتی، و فساد است که بسیاری آن را مساله مبتلابه احزاب اصلی پرتغال می‌دانند.