27/04/2024

کی کی را به عصر حجر بر می گرداند؟

وزیر جنگ اسرائیل تهدید کرده بود که اگر حزب الله لبنان وارد جنگ با اسرائیل شود، ارتش اسرائیل لبنان را به عصر حجر بر می گرداند و کاری که در غزه کرد با لبنان می کند.

با توجه به حمایت های بی حساب کتاب اقتصادی و تسلیحاتی و سیاسی ایالات متحده و کشورهای غربی و فضاسازی های جهانی، بیش از پنج ماه پیش که اسرائیل درگیر جنگ غزه شد بسیاری توقع داشتند که طی یک ماه اسرائیل بتواند کار را تمام کند و همه اهدافی که نتانیاهو اعلام کرده بود محقق گردد.

نابودی حماس، آزادی اسرای اسرائیلی با زور بازو، و تامین ابدی امنیت اسرائیل.

امروزه که بیش از پنج ماه از جنگ می گذرد نه فقط هیچ یک از آن اهداف محقق نشده بلکه حتی بر عکس هم شده است.

یعنی نه فقط مقاومت فلسطین نابود نشده بلکه این مقاومت در میان فلسطینی ها وحتی بسیاری ستیزه جویان در جهان محبوب تر هم شده و حالا تعداد بیشتری فلسطینی ها به دنبال عضویت در گروه های مقاومت و مبارزه با اسرائیل می باشند.

این در حالی است که طبق آمار و ارقام فلسطینی های محاصره شده در غزه در نهایت حدود 35 هزار نیرو دارند و پیشرفته ترین سلاح هایشان موشک هایی است که با استفاده از لوله های آب ساخته اند و در مقابل اسرائیل حدود سیصد هزار سرباز تا دندان مسلح به پیشرفته ترین سلاح های آمریکایی و غربی را قرار داده بودند.

عملا جنگ اسرائیل بر علیه مردم فلسطینی در غزه نه فقط موجبات تامین امنیت اسرائیل را فراهم نکرد بلکه بر عکس شرایطی ایجاد کرد که فضای مقاومت و مبارزه بر علیه اسرائیل شدت یابد و موجودیت اسرائیل بیشتر در خطر باشد.

حتی اگر امروزه فرماندهان حماس اعلام کنند که این گروه منحل شده همه به خوبی می دانند فردا گروه و گروه های دیگری شروع به مبارزه با اسرائیل خواهند کرد که اسرائیلی ها آرزو خواهند داشت ای کاش حماس همان جا بود.

به عنوان مثال می گویم، سال 1982 اسرائیل به لبنان حمله کرد و هدفش را نابودی سازمان آزادیبخش فلسطین و تامین امنیت شمال اسرائیل عنوان کرد.

سازمان آزادیبخش فلسطین که نابود نشد هیچ، حزب الله لبنان ایجاد شد و امروزه امنیت شمال اسرائیل به حدی در خطر می باشد که برای اولین بار از زمان تاسیس اسرائیل بیش از دویست هزار نفر مجبور شده اند خانه و کاشانه را در شمال اسرائیل ترک کنند و آواره شوند، چند سال بعد از آن عملیات هم اسرائیل مجبور شد با همان سازمان آزادیبخش فلسطین بنشیند ومعاهده صلح امضا کند.

18 سال بعد از آن عملیات هم اسرائیل مجبور شد به دلیل تحمل خسارت های سنگین از بابت عملیات مقاومت لبنان شکست را بپذیرد و لبنان را ترک کند تا در سال 2000 میلادی اولین شکست رسمی اسرائیل از زمان ایجادش ثبت شود.

نه حمایت اقتصادی و نه سیاسی و نه تسلیحاتی غرب هیچ کدام هم جواب نداد.

سال 2006 میلادی هم اسرائیلی ها باز هم تلاش کردند با حمله به جنوب لبنان حزب الله را شکست دهند اما در یک جنگ 33 روزه باز هم متحمل شکست شدند و از لبنان عقب نشینی کردند.

در آن زمان دلیل عقب نشینی سریع اسرائیل از لبنان و التماس به فرانسه و آمریکا جهت میانجی گری و امضای توافق صلح این بود که مجامع اطلاعاتی اسرائیل در یافتند که حدود ده هزار موشک میان برد زمین به زمین و زمین به دریا و تعداد زیادی موشک زمین به هوا به دست حزب الله لبنان رسیده است.

موشک هایی که می توانستند عمق اسرائیل را هدف قرار دهند و عملا حزب الله معادله حمله متقابل را روی میز گذاشت، اهداف زیر بنایی در مقابل اهداف زیر بنایی، اهداف نظامی در مقابل اهداف نظامی وحمله به غیر نظامیان اسرائیلی در مقابل حمله اسرائیل به غیر نظامیان لبنانی.

شروع پیاده سازی این معادله هم با هدف قرار دادن ناو نظامی اسرائیلی در دریا وهدف قرار دادن منطقه الجلیل بود.

سال 2006 حزب الله نهایتا با سی هزار نیرو در مقابل بیش از دویست و پنجاه هزار نیروی اسرائیلی که در عملیات شرکت کرده بودند جنگید.

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که حزب الله لبنان بیش از دویست و پنجاه هزار موشک میان برد دارد که می تواند هر نقطه ای در اسرائیل را هدف قرار دهد، بحث پهپاد های پیشرفته و… به کنار.

علاوه بر آن حزب الله لبنان حدود یکصد هزار نیروی آماده و حدود یکصد و پنجاه هزار نیروی ذخیره در اختیار دارد ودر صورتی که هر جنگی با اسرائیل در بگیرد شرایط پیوستن بقیه رزمندگان جبهه مقاومت، یعنی حدود چهارصد هزار نیروی دیگر از جاهای دیگر جهان طی چند روز به لبنان هم وجود دارد، شرایطی که برای مقاومت در فلسطین وجود نداشت، چون غزه در محاصره بود و مقاومت فلسطین محدود به نیروهای موجود در آن است.

طبق آمار و ارقام پس از بیش از پنج ماه جنگ اسرائیل نتوانسته حتی نزدیک به ده درصد توانمندی مقاومت فلسطین از نیرو و تجهیزات را نابود کند.

مضاف بر اینها نیروهای حزب الله و جبهه مقاومت تجربه بیش از ده سال جنگ مداوم در جبهه های نبرد بر علیه گروه های تروریستی که آمریکایی ها و متحدین شان ایجاد کرده اند را دارند.

در کنار اینها توجه داشته باشید وقتی که بحث از اینکه انصار الله یمن به فناوری موشک های فراصوت دسترسی یافته این بدین معنا است که حزب الله لبنان هم به این فناوری دست یافته، چون بر کسی پوشیده نیست این فناوری را ایران در اختیار متحدین خود قرار داده و اگر دست حوثی ها است یعنی دست حزب الله هم هست، یعنی امروزه تعداد زیادی موشک سنگین وزن حزب الله از نوع فراصوت است و هیچ سامانه دفاعی ای در اسرائیل وحتی جهان وجود ندارد که بتواند با این موشک ها مقابله کند.

به زبان بسیار ساده یعنی اگر این موشک ها را برای نابودی سامانه های دفاعی موجود اسرائیل استفاده کنند آن وقت آسمان اسرائیل باز می شود و چندصد هزار موشک دیگر که دست حزب الله است می تواند مثل باران بر شهر های اسرائیل ببارد و تا زمانی که آمریکا و یا اروپا بخواهند سامانه های دفاعی جدیدی در اختیار اسرائیل قرار دهد، کار تمام خواهد بود.

حال برخی ممکن است سوال کنند که چرا حزب الله لبنان پس وارد جنگ با اسرائیل نمی شود؟

آنهایی که کارشناس امور مربوطه هستند به خوبی می دانند بسیار فرق دارد که حزب الله خود شروع کننده جنگ باشد یا اینکه حزب الله به عنوان مدافع وارد جنگ شود.

اینگونه نیست که در چنین جنگی لبنان هم آسیب نبیند و فضای سیاسی و اجتماعی داخل لبنان قطعا تحمل این را ندارد که حزب الله بخواهد جنگی را شروع کند.

اما در صورتی که حزب الله به عنوان دفاع از لبنان وارد جنگی شود آنوقت کل فضای داخلی لبنان می پذیرد تا هزینه های آن را نیز متحمل شود.

اگر احیانا طی دو سه سال اخیر سفری به لبنان داشتید می توانید متوجه شوید که به دلیل فشارهای آمریکا و کشورهای غربی شرایط اقتصادی لبنان بسیار بد است و لبنانی ها در شرایط بسیار بد اقتصادی قرار دارند و در واقع به همین دلیل است که حزب الله نمی تواند بگوید در این شرایط بد اقتصادی وارد جنگ هم خواهد شد.

ولی همانطور که قبلتر گفتم مهم این است که چه طرفی جنگ را شروع کند، اما آنچه مسلم است ورود اسرائیل به جنگ با لبنان مانند ورود به جنگ با غزه بی دفاع نخواهد بود و این بار هزینه چنین جنگی برای اسرائیل می تواند آنقدر بسیار فراتر از تصور باشد که شاید همه اسرائیلی ها ترجیح دهند اسرائیل را ترک کنند و به موطن های اصلی خود برگردند، شاید هم این حزب الله باشد که اسرائیل را به عصر حجر برگرداند ودیگر جایی برای زندگی اسرائیلی ها در سرزمین فلسطین باقی نماند، به هر حال چندصد هزار موشک که در اختیار حزب الله است برای انبار کردن یا پس انداز موشک آنجا نیست.

اینکه رئیس فراکسیون دموکرات های آمریکا که خود نیز یهودی حامی اسرائیل است اظهار می دارد که نتانیاهو کنترل خود را از دست داده و دارد اسرائیل را به نابودی می برد بی دلیل نیست، قطعا وی بر گزارش های اطلاعاتی و امنیتی مجامع اطلاعاتی آمریکا اشراف دارد و به خوبی می داند اینکه حزب الله دندان روی جگر گذاشته و خود جنگ را شروع نمی کند برای چه است.