27/04/2024

همزمان با رسیدن کشتی کمک‌رسانی به غزه، نتانیاهو طرح حمله به رفح را تأیید کرد

مقامات اسرائیلی گفته‌اند بنیامین نتانیاهو طرح‌های حمله به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه را تایید کرده است. این تصمیم همزمان با ورود یک کشتی حامل مواد غذایی به غزه در روز جمعه اعلام شد. به گزارش گاردین ورود این کشتی، آزمایشی برای یک مسیر کمک‌رسانی جدید از طریق دریا از قبرس به سمت سرزمین های ویران شده فلسطین به شمار می رود.

نتانیاهو این تصمیم را پس از نشست کابینه جنگ اسرائیل برای بحث در مورد پیشنهاد جدید حماس برای آتش بس اتخاذ کرد.

حماس پیشنهاد کرده است در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی، از جمله برخی از محکومان به قتل اسرائیلی ها، زنان، کودکان، سالمندان و بیماران اسرائیلی را آزاد کند.

حماس حدود ۲۵۰ گروگان اسرائیلی و خارجی را هنگام حمله به اسرائیل در ماه اکتبر دستگیر کرد و حدود ۱۲۰۰ نفر را که عمدتا غیرنظامی بودند، کشت. حدود نیمی از گروگان ها طی یک آتش بس یک هفته ای در نوامبر آزاد شدند . اسرائیل می گوید حدود ۱۳۰ نفر از اسیران در غزه باقی مانده و ۳۲ نفر نیز کشته شده اند.

پیشنهاد حماس پس از توقف مذاکرات از ۱۰ روز پیش ارائه شد و به نظر می رسد راه را برای ادامه ی مذاکرات به منظور پایآن قطعی جنگ آن بعد از آتش بس چهل روزه هموار می کند. گاردین در گزارش خود آن را امتیاز قابل توجهی از طرف حماس خوانده است.

دفتر نتانیاهو خواسته‌های جدید حماس را «غیرواقع‌بینانه» توصیف کرد، اما گفت یک هیئت اسرائیلی برای گفت‌وگو درباره موضع اسرائیل در مورد یک توافق بالقوه به قطر، میانجی کلیدی مذاکرات، می‌رود.

ناظران می گویند تصمیم جدید در مورد طرح حمله به رفح ممکن است به منظور تحت فشار قرار دادن حماس در طول مذاکرات بوده باشد.

دفتر نتانیاهو گفت ارتش اسرائیل در حال آماده سازی «برنامه های عملیاتی» و تخلیه غیرنظامیان از رفح است. هیچ جدول زمانی احتمالی برای حمله ارائه نشده است. گفته می شود ممکن است گردآوری نیروهای مورد نیاز برای مقابله با چندین هزار شبه نظامی حماس که مقامات اسرائیلی می گویند در این شهر مستقر هستند، چندین هفته طول بکشد.

جو بایدن حمله به رفح را در صورتی که بدون تدابیر احتیاطی کافی برای حفاظت از غیرنظامیان انجام شود، “خط قرمز” خوانده است. تعداد کمی از ناظران باور دارند وعده های مقامات نظامی اسرائیل برای ایجاد مناطق حفاظت شده و تخلیه شهر عملی باشد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، حمله نظامی اسرائیل به غزه دست کم ۳۱۳۴۱ کشته برجای گذاشته است که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

سازمان ملل درباره قحطی در غزه هشدار داده است و وضعیت اضطراری فزاینده، برخی کشورها را وادار کرده است تا مسیرهای کمک رسانی را از جمله از طریق هوایی و دریایی دنبال کنند. دسترسی زمینی به غزه از طریق اردن، اسرائیل و مصر همچنان محدود است.

روز جمعه یک کشتی اسپانیایی که از قبرس حرکت کرده بود، در سواحل غزه پهلو گرفت تا محموله مواد غذایی خود را تخلیه کند. نحوه توزیع این کمک ها مشخص نیست. نبرد در بخش‌هایی از شمال و مرکز غزه، از جمله در اطراف مناطقی که این کشتی پهلو گرفته ادامه دارد.

پیش از آن اعلام شد روز پنجشنبه اسرائیل در تیراندازی به مردمی که در انتظار دریافت کمک بودند، ۲۰ نفر دیگر را کشته است. در یک حادثه مشابه در پایان فوریه تعداد زیادی فلسطینی در انتظار کامیون های مواد غذایی در بخش شمالی غزه کشته شدند. ارتش اسرائیل این گزارش ها را تکذیب کرد و گفت بخشی از یک “کمپین افشاگری” با هدف تحریک خشونت در جاهای دیگر است!

به گفته مقامات بهداشتی هشت نفر نیز روز پنجشنبه در حمله هوایی به یک مرکز توزیع کمک در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه کشته شدند.

جنگ در غزه باعث آواره شدن بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیونی این سرزمین شده است و در هفته های اخیر صحنه های دردناک و حوادث مرگباری در جریان توزیع کمک ها رخ داده است.