27/04/2024

هشدار سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و فائو نسبت به بروز قحطی در غزه

همزمان با آغاز عملیات جدید ارتش اسرائیل در بیمارستان شفا در شهر غزه، سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و فائو روز دوشنبه ۱۸ مارس ۲۸ اسفند، نسبت به بروز قحطی در این منطقه هشدار دادند. 

به گزارش ار. اف. ای بنا بر تازه ترین گزارش سازمان ملل متحد که در روز دوشنبه در تارنمای این سازمان منتشر شد، مردم غزه هر روز از گرسنگی می‌میرند و این منطقه در آستانه خطر قحطی قرار دارد.

در همین حال، تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز در مورد خطر قحطی در غزه هشدار داد. وی با انتشار پیامی در شبکۀ اجتماعی اکس، گرسنگی مردم غزه را «ویرانگر» توصیف کرد. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که بیش از یک میلیون نفر در غزه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. 

کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، هم با انتشار پیامی در شبکۀ اجتماعی اکس نوشت که خطر قحطی در شمال غزه جدی است. طبق این پیام، کودکان در شمال غزه هر روزه بر اثر سوء تغذیه و کمبود آب جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، فائو نیز در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که خطر قحطی غزه را تهدید می‌کند و واقعیت‌های تلخ این منطقه را آشکار می‌سازد . این نهاد مرتبط با سازمان ملل متحد همچنین خواستار گشایش مسیرها برای کمک رسانی به مردم غزه شد. 

همزمان با هشدارهای جهانی در مورد تشدید بحران گرسنگی و خطر قحطی در غزه، گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش اسرائیل بار دیگر یک عملیات نظامی را بیمارستان شفا، بزرگترین مجتمع درمانی غزه آغاز کرده است.

بلینکن : صد در صد جمعیت غزه در ناامنی غذایی به سر می برد

وزیر امور خارجۀ آمریکا، آنتونی بلینکن، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در فیلیپین و پیش از سفر به مصر و عربستان با استناد به داده‌های سازمان ملل، وضعیت ناامنی غذایی در غزه را وخیم خواند و گفت که صد در صد جمعیت غزه در وضعیت ناامنی غذایی شدید به سر می‌برد و اساساً چنین وضعیتی اولین بار است که روی می‌دهد.

بلینکن در ادامه گفت که ناامنی غذایی امروز در غزه بدتر از سودان و افغانستان است. او بار دیگر بر ضرورت ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به غزه تأکید کرد. قرار است در جده و قاهره، وزیر امور خارجۀ آمریکا در این باره و همچنین دستیابی به یک آتش‌بس فوری که ضامن آزادی همۀ گروگان‌های اسرائیلی باشد با مقامات عربستان و مصر گفتگو کند. بازسازی غزه در پایان جنگ دیگر موضوع مهم این گفتگوها خواهد بود.  

واشینگتن و تل‌‌آویو طرح‌های جایگزین حمله به رفح را بررسی می‌کنند

با افزایش اختلاف‌نظرهای آمریکا و اسرائیل ناشی از تاکید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر حمله به شهر رفح، کاخ سفید سه‌شنبه ۲۹ اسفند اعلام کرد که به زودی هیئت‌های آمریکایی و اسرائیلی در واشینگتن دیدار خواهند کرد تا راه‌های جایگزین حمله زمینی گسترده به رفح را بررسی کنند.

به گزارش العربیه در بیانیه کاخ سفید آمده است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر مراتب نگرانی عمیق خود را از احتمال انجام این عملیات زمینی، به نتانیاهو ابراز کرد.

موضوع مذاکرات جاری در قطر پیرامون تبادل اسیران و بحران انسانی کنونی در غزه نیز در گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو مطرح شد.

طبق بیانیه کاخ سفید، بایدن ضرورت افزایش کمک‌ها برای نیازمندان در سراسر غزه به ویژه شمال این شهر را به نتانیاهو گوشزد کرد.

طرح اسرائیل برای حمله به رفح مملو از آوارگان فلسطینی، منجر به بروز تنش بی‌سابقه میان بایدن و نتانیاهو شده است تا حدی که طبق گفته منابع آگاه، بایدن به شکلی «محرمانه» به شماری از نمایندگان کنگره و سناتورها اطلاع داد که خواهان نشستی سرنوشت ساز و تعیین‌کننده با اسرائیل شده است.

از سویی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در اظهارات اختصاصی به «العربیه» اعلام کرد که روابط مستحکم واشینگتن با تل‌آویو بدین معنا نیست که اختلاف نظر وجود ندارد.

وزارت خارجه آمریکا در این اظهارات تاکید داشت که تل‌آویو قبل از رایزنی با واشینگتن، هرگز اقدام به انجام عملیات در رفح نخواهد کرد.

از سویی سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی نسبت به حمله به رفح هشدار داده‌اند، به‌ویژه که ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی به این شهر پناه برده‌اند.

این محافل در واکنش به طرح احتمالی اسرائیل برای انتقال اهالی رفح به مناطق امن، خاطرنشان کردند که هیچ مکان امنی در سراسر نوار غزه وجود ندارد.

دور جدید مذاکرات اسرائیل و حماس درباره جزئیات آتش‌بس در غزه

همزمان با حملات هوایی اسرائیل به رفح و نوار غزه در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه ۲۹ اسفند، اطلاعات جدیدی از مذاکرات جاری اسرائیل و حماس برای برقراری آتش‌بس در نوار تحت محاصره و شبه ویران‌شده غزه، فاش شد.

طبق گفته دو مقام اسرائیلی و یک منبع آگاه، اسرائیل و حماس برای اولین بار ظرف چندین ماه،‌ مذاکرات درباره جزئیات توافق احتمالی آتش‌بس موقت در غزه و آزادی اسیران را آغاز کردند.

به گزارش «اکسیوس»، به‌رغم تاکید مسئولان بر تداوم اختلافات میان دو طرف، پاسخ هفته گذشته حماس باعث شد تا امور از چارچوب کلی به سمت تعیین جزئیات دقیق‌تر توافق، پیشرفت داشته باشد.

چارچوب کاری یا همان پیشنهاد ارائه شده از سوی آمریکا به عنوان یکی از میانجی‌ها در کنار مصر و قطر در مذاکرات جاری طی چندین ماه، آزادی ۴۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۱۵ زندانی در حال گذراندن حبس ابد به اتهام کشتار اسرائیلی‌ها در ازای آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی را شامل می‌شود.

حماس پنجشنبه گذشته در پاسخ خود، آزادی ۹۵۰ زندانی از جمله ۱۵۰ زندانی محکوم به حبس ابد را به عنوان پیش‌شرط خود، مطرح کرد.

به گفته مسئولان اسرائیلی، حماس همچنین انتخاب اسامی اسرا و مشخصا محکومان به حبس ابد را که آزاد خواهند شد، خواستار شده ولی تل‌اویو این خواسته را نپذیرفت.

طرف اسرائیلی نیز خواهان لیست گروگان‌های زنده و همچنین کوچ اجباری اسرای فلسطینی به کشوری دیگر شد که این خواسته از سوی حماس رد شد.

این در حالی است که خواسته حماس در مورد عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنوب شهر غزه و بازگشت فلسطینی‌ها به شمال نوار، همچنان شکاف بزرگی میان دو طرف به‌شمار می‌آید.

از سویی خواسته حماس در این خصوص که مرحله بعدی توافق، در کنار آزادی احتمالی گروگان‌های اسرائیلی، شامل آتش‌بس دائمی شود نیز موضوع مورد اختلاف دیگری میان دو طرف است.

تیم مذاکره کننده اسرائیلی به ریاست دیوید بارنیا، رئیس «موساد»، روز گذشته در دوحه با میانجی‌گران قطری و مصری به ریاست محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر دیدار داشت.

یک منبع آگاه از نشست ابتدایی مذاکرات تاکید کرد که این نشست «مثبت بود و دو طرف با برخی امتیازدهی‌ها و ابراز تمایل به مذاکره در این جلسه حضور یافتند.»

از سویی به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، دور کنونی مذاکرات ممکن است دست‌کم دو هفته زمان ببرد.

این مقام اسرائیلی افزود که «مذاکرات زمان‌بر، دشوار و پیچیده خواهد بود ولی ما در صدد تلاش برای دستیابی به توافق هستیم.»

تلاش‌های کنونی برای پیشبرد مذاکرات در هفته گذشته، پس از پاسخ حماس حماس به توافق چارچوب پیشنهادی از سوی میانجی‌های آمریکایی، قطری و مصری برای مبادله اسیران، پیشرفت جزئی را شاهد بود.